Η νέα εβδομάδα ξεκίνησε με τον πιο… γνώριμο τρόπο για τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας: μποτιλιάρισμα, καθυστερήσεις και παράπονα οδηγών. Η Δευτέρα 21 Ιουλίου έφερε μαζί της αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο, με μια Αθήνα που παραμένει «ασθμαίνουσα» από τη συνεχιζόμενη τουριστική κίνηση και μια Θεσσαλονίκη που κυριολεκτικά παρέλυσε λόγω σοβαρού τροχαίου στην περιφερειακή της οδό. Το σύνολο του οδικού δικτύου στις μητροπόλεις της χώρας κατακλύστηκε από αυτοκίνητα, φορτηγά, τουριστικά λεωφορεία, ταξί και δίτροχα, δημιουργώντας σκηνικό απόλυτης κυκλοφοριακής ασφυξίας.
Καθώς το καλοκαίρι βρίσκεται στην κορύφωσή του, τα φαινόμενα επιδεινώνονται από την επιστροφή αδειούχων, τις διαρκείς μετακινήσεις ντόπιων και τουριστών, αλλά και τα συνεχιζόμενα έργα σε βασικούς άξονες. Η σημερινή εικόνα στους δρόμους συνθέτει το γνώριμο πρόβλημα των ελληνικών πόλεων: ένταση, καθυστέρηση και προβλήματα σε κάθε προσπάθεια μετακίνησης.
Αθήνα: Μια πόλη στα όρια της κυκλοφοριακής της αντοχής
Από τις πρώτες πρωινές ώρες, η κυκλοφορία στην Αθήνα παρουσίασε έντονα προβλήματα, με καθυστερήσεις σε βασικούς οδικούς άξονες και έντονη ταλαιπωρία για οδηγούς και επιβάτες. Ειδικά στο κέντρο, οι δρόμοι γύρω από την Ομόνοια, την Πλατεία Συντάγματος και τα Εξάρχεια κινήθηκαν με πολύ αργούς ρυθμούς.
Η Αττική Οδός, για άλλη μία φορά, αποτέλεσε «κόκκινο σημείο» στον κυκλοφοριακό χάρτη, με τις καθυστερήσεις να αγγίζουν ακόμη και τα 15 λεπτά σε τμήματα όπως η έξοδος προς Κηφισιά, το σημείο της Μεταμόρφωσης και τα ρεύματα προς το Αεροδρόμιο. Οι λεωφόροι Κηφισού και Κατεχάκη παρουσίασαν συμφόρηση με ουρές εκατοντάδων μέτρων, ενώ το απόγευμα η Ποσειδώνος προς Γλυφάδα μετατράπηκε σε «κινούμενο πάρκινγκ» λόγω του συνδυασμού εργασιών και τουριστικής ροής.
Επιπλέον, παρατηρήθηκε αυξημένη κίνηση σε περιοχές όπως Χαλάνδρι, Αγία Παρασκευή, Νέα Ιωνία και Μαρούσι, καθώς πολλοί οδηγοί προσπαθούσαν να αποφύγουν τις λεωφόρους μέσω εναλλακτικών διαδρομών. Όμως ακόμη και αυτές τελικά παρουσίασαν επιβάρυνση, με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος σε ολόκληρο το λεκανοπέδιο.
Θεσσαλονίκη: Το ατύχημα που «πάγωσε» την περιφερειακή
Η Θεσσαλονίκη βίωσε σήμερα μία από τις πιο δύσκολες κυκλοφοριακές της ημέρες των τελευταίων μηνών. Ένα τροχαίο ατύχημα με καραμπόλα έξι οχημάτων, που σημειώθηκε λίγο πριν τις 07:00 στην Περιφερειακή Οδό (στο ύψος της Νεάπολης, στο ρεύμα προς δυτικά), προκάλεσε αλυσιδωτές καθυστερήσεις σε όλη τη δυτική Θεσσαλονίκη.
Τα οχήματα έμειναν ακινητοποιημένα για τουλάχιστον μία ώρα, με τα σωστικά συνεργεία να χρειάζονται σημαντικό χρόνο για να απομακρύνουν τα κατεστραμμένα αυτοκίνητα. Το μποτιλιάρισμα εξαπλώθηκε ως τα δυτικά προάστια και έφτασε μέχρι και την Εγνατία Οδό, δημιουργώντας ένα κυκλοφοριακό ντόμινο που επηρέασε ακόμη και τα ανατολικά της πόλης.
Η παρουσία τουριστικών λεωφορείων, αλλά και η αυξημένη κίνηση στο λιμάνι και στο αεροδρόμιο Μακεδονία, ενίσχυσαν την πίεση, ενώ παρατηρήθηκαν και καθυστερήσεις στα δρομολόγια των αστικών λεωφορείων και του ΟΑΣΘ.
Πάτρα, Λάρισα και Ηράκλειο: Τοπικές εντάσεις και εποχική πίεση
Στην Πάτρα, οι εργασίες στον κόμβο Κουρτέση συνεχίζονται, προκαλώντας κυκλοφοριακή ασφυξία τις ώρες αιχμής. Οι οδηγοί αναγκάζονται να κινούνται μέσω παρακαμπτήριων δρόμων, οι οποίοι όμως δεν έχουν τις υποδομές να εξυπηρετήσουν τον σημερινό κυκλοφοριακό φόρτο.
Στη Λάρισα, οι υψηλές θερμοκρασίες σε συνδυασμό με τις θερινές άδειες και τη ροή τουριστών προς το Πήλιο και τις παραλίες του Βόλου δημιούργησαν πυκνή κυκλοφορία στους κάθετους άξονες.
Το Ηράκλειο Κρήτης γνώρισε επίσης πίεση στους δρόμους προς τις παραλίες και το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης», καθώς αφίξεις από Αθήνα, Ευρώπη και εσωτερικό συνέβαλαν σε αυξημένες μετακινήσεις.
Υποδομές & παρεμβάσεις: Ένα μέλλον χωρίς μποτιλιάρισμα;
Η κυβέρνηση, με συνεργασία των Περιφερειών και της Τροχαίας, έχει προχωρήσει στην εξαγγελία νέων έργων για την αναβάθμιση των υποδομών.
Συγκεκριμένα:
- Στην Αττική δρομολογείται νέα έξοδος στη Μεταμόρφωση για την Αττική Οδό, που αναμένεται να αποσυμφορήσει σημαντικά την περιοχή.
- Εφαρμόζεται πιλοτικά το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου παραβάσεων, με στόχο τη μείωση επικίνδυνης οδήγησης και καθυστερήσεων από μικροατυχήματα.
- Εξετάζεται επέκταση του τραμ προς Πειραιά και Κερατσίνι για καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Στη Θεσσαλονίκη, αναμένονται επίσης εντός του έτους αναβαθμίσεις στις λεωφορειολωρίδες και δοκιμές για την τελική φάση του Μετρό, που υπόσχεται να αποσυμφορήσει το κέντρο.
Η σημερινή Δευτέρα ανέδειξε για άλλη μια φορά τη βαθιά παθογένεια του ελληνικού κυκλοφοριακού χάρτη. Παρά τις υποσχέσεις και τις προσπάθειες για βελτίωση, η εικόνα παραμένει αποκαρδιωτική: δρόμοι γεμάτοι, οδηγοί σε απόγνωση και ένα αστικό περιβάλλον που δυσκολεύεται να προσφέρει βασική ποιότητα μετακίνησης.
Ωστόσο, τα πρόσφατα έργα και οι παρεμβάσεις που έχουν εξαγγελθεί αποτελούν – έστω και μικρές – ενδείξεις προόδου. Το στοίχημα για τις επόμενες εβδομάδες είναι διπλό: η βραχυπρόθεσμη ανακούφιση της κυκλοφορίας και η μακροπρόθεσμη μετατροπή των αστικών κέντρων σε βιώσιμους κόμβους μετακίνησης.
Μέχρι τότε, καλό θα ήταν οι οδηγοί να εξοπλιστούν με υπομονή και να συμβουλεύονται συχνά εφαρμογές κυκλοφορίας, καθώς και τις ανακοινώσεις της Τροχαίας. Γιατί όπως αποδεικνύεται, σε μια μεγαλούπολη το πιο γρήγορο δρομολόγιο… είναι αυτό που αποφεύγει την ώρα αιχμής.