Aktoploika Eisitiria

Αυξήσεις έως 15% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια λόγω νέων περιβαλλοντικών κανονισμών – Τι αλλάζει για τους ταξιδιώτες

Από την 1η Μαΐου 2025, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για επιβάτες και οχήματα αναμένεται να αυξηθούν έως και 15%, λόγω της εφαρμογής νέων ευρωπαϊκών κανονισμών που στοχεύουν στη μείωση των εκπομπών θείου και άνθρακα στη ναυτιλία. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν ήδη ενημερώσει τους συνεργάτες τους για τις επικείμενες αυξήσεις, ενώ αναμένεται να ακολουθήσουν σχετικές ανακοινώσεις και από άλλες εταιρείες το προσεχές διάστημα.

Οι αυξήσεις αυτές οφείλονται κυρίως στην υποχρεωτική χρήση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο (0,1%), τα οποία είναι κατά 20% ακριβότερα από τα τρέχοντα καύσιμα. Επιπλέον, η εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS) για τις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής συμβάλλει στην αύξηση του λειτουργικού κόστους των εταιρειών.

Στις Κυκλάδες και άλλες γραμμές του Αιγαίου, που θα ενταχθούν στο EU-ETS από το 2029, οι αυξήσεις αναμένεται να είναι ηπιότερες, κυμαινόμενες μεταξύ 10% και 12%. Για παράδειγμα, στη γραμμή Πειραιάς–Κρήτη, η τιμή της καμπίνας ανά άτομο εκτιμάται ότι θα αυξηθεί από 96 ευρώ τον Αύγουστο του προηγούμενου έτους σε 110,4 ευρώ, ενώ το εισιτήριο οικονομικής θέσης από 37 ευρώ σε 42,5 ευρώ.

Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, η εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών ενδέχεται να αυξήσει το λειτουργικό κόστος των ακτοπλοϊκών εταιρειών κατά περίπου 320 εκατ. ευρώ έως το 2031, οδηγώντας σε μείωση της συχνότητας των δρομολογίων και αύξηση των τιμών των εισιτηρίων, με πιθανή μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 10,4% το ίδιο έτος.

Επιπλέον, η μελέτη εκτιμά ότι η συνολική απώλεια του ΑΕΠ θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 650 εκατ. ευρώ έως το 2031, ενώ οι απώλειες θέσεων εργασίας ενδέχεται να ανέλθουν σε 16.000 σε ολόκληρη την ελληνική οικονομία.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, υπογράμμισε την ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα, φιλικά προς το περιβάλλον πλοία, σημειώνοντας ότι το υπουργείο έχει εξασφαλίσει κεφάλαια, μεταξύ άλλων και μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), για τη ναυπήγηση πράσινων πλοίων, με συνολικό προϋπολογισμό 265 εκατ. ευρώ. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Διονύσιος Θεοδωράτος, ανέφερε ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν ήδη επενδύσει πάνω από 1 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση του στόλου, ενώ το συνολικό κόστος της πράσινης μετάβασης και ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, το Υπουργείο Ναυτιλίας, σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, διερευνά το ενδεχόμενο ύπαρξης δεσπόζουσας θέσης από ορισμένες εταιρείες που μπορεί να περιορίζουν τον ανταγωνισμό, με στόχο την προστασία των επιβατών.

Facebook
Twitter
LinkedIn