Ose

Αλλάζουν ρότα τα τρένα: Το ETCS φέρνει επανάσταση στην ασφάλεια – Η αλήθεια για τη Σύμβαση 717

Η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε σημαντικές αλλαγές στον σιδηρόδρομο, με επίκεντρο την πλήρη εγκατάσταση του συστήματος ETCS (European Train Control System) έως τον Σεπτέμβριο του 2025, σε όλα τα τρένα που κινούνται στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας. Η ανακοίνωση αυτή έρχεται δύο χρόνια μετά την τραγωδία στα Τέμπη, που ανέδειξε τις σοβαρές ελλείψεις στα συστήματα ασφαλείας των ελληνικών σιδηροδρόμων.


Τι είναι το σύστημα ETCS και πώς λειτουργεί

Το ETCS είναι ένα προηγμένο ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου τρένων που στοχεύει στην πρόληψη ανθρώπινων λαθών. Παρακολουθεί συνεχώς την ταχύτητα και την πορεία των τρένων, και μπορεί να επιβάλει αυτόματα φρενάρισμα σε περίπτωση που ένα τρένο υπερβεί το όριο ταχύτητας, εισέλθει σε λάθος γραμμή ή παραβιάσει σήματα ασφαλείας. Επιπλέον, το σύστημα επιτρέπει τον ακριβή γεωεντοπισμό των συρμών με απόκλιση μόλις λίγων εκατοστών, ενισχύοντας περαιτέρω την ασφάλεια των μεταφορών .​

Η σχέση με τη Σύμβαση 717

Η εγκατάσταση του ETCS συνδέεται άμεσα με τη Σύμβαση 717, η οποία υπογράφηκε το 2014 και αφορούσε την αναβάθμιση της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Αν και η σύμβαση προέβλεπε ολοκλήρωση εντός δύο ετών, το έργο παρέμεινε ημιτελές για χρόνια, με καθυστερήσεις, τεχνικά προβλήματα και διοικητικές δυσλειτουργίες. Μόλις τον Σεπτέμβριο του 2023 παραδόθηκε πλήρως το έργο στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, με εξαίρεση το τμήμα που επλήγη από την καταιγίδα Daniel

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι το νέο νομοσχέδιο για τον σιδηρόδρομο στοχεύει στη δραστική αναβάθμιση της ασφάλειας και της ποιότητας των τρένων στη χώρα. Μέχρι τον Σεπτέμβριο, κάθε αμαξοστοιχία που θα ταξιδεύει στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας θα διαθέτει το σύστημα ETCS. Επιπλέον, προωθείται μια νέα μέθοδος για τον ακριβή γεωεντοπισμό των τρένων σε πραγματικό χρόνο .​

Δικαστικές εξελίξεις

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία κάλεσε ως ύποπτα για εξηγήσεις 16 μη πολιτικά πρόσωπα της ΕΡΓΟΣΕ και της κοινοπραξίας που είχε αναλάβει την εκτέλεση της Σύμβασης 717. Οι ύποπτοι θα δώσουν εξηγήσεις για τη διάπραξη αδικημάτων που σχετίζονται με απιστία σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ελληνικού Δημοσίου, με τη ζημία να υπερβαίνει συνολικά το ποσό των 120.000 ευρώ .


Η πλήρης εγκατάσταση του συστήματος ETCS και η ολοκλήρωση της Σύμβασης 717 αποτελούν κρίσιμα βήματα για την ενίσχυση της ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων. Οι πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες και οι δικαστικές εξελίξεις υποδεικνύουν μια προσπάθεια αντιμετώπισης των χρόνιων προβλημάτων και παθογενειών που ταλαιπωρούν τον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα. Η επιτυχία αυτών των μέτρων θα κριθεί από την αποτελεσματική εφαρμογή τους και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του κοινού στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Facebook
Twitter
LinkedIn