Το Υπουργείο Τουρισμού της Ελλάδας εξέδωσε διευκρινίσεις σχετικά με τον νέο νόμο 5170/2025, ο οποίος περιορίζει τη στάθμευση τροχόσπιτων και αυτοκινούμενων οχημάτων μόνο σε οργανωμένα κάμπινγκ. Η νομοθεσία αυτή έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από ιδιοκτήτες και λάτρεις των τροχόσπιτων, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι περιορίζει τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού και την ελευθερία μετακίνησης.
Τι προβλέπει ο νόμος 5170/2025
Σύμφωνα με τον νέο νόμο, η στάθμευση τροχόσπιτων και αυτοκινούμενων οχημάτων επιτρέπεται μόνο σε οργανωμένα κάμπινγκ που λειτουργούν νόμιμα και πληρούν όλες τις προδιαγραφές υγιεινής και ασφάλειας. Απαγορεύεται η στάθμευση σε δημόσιους χώρους όπως αιγιαλούς, παραλίες, δάση, αρχαιολογικούς χώρους και κοινόχρηστους χώρους, καθώς και σε ιδιωτικά οικόπεδα όταν φιλοξενούνται περισσότερα από ένα τροχόσπιτα χωρίς την κατάλληλη άδεια λειτουργίας επιχείρησης .
Το Υπουργείο Τουρισμού υποστηρίζει ότι η διάταξη αυτή εναρμονίζεται με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο και αποσκοπεί στην προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, καθώς και στην αποτροπή της καταχρηστικής χρήσης δημόσιων χώρων .
Η Ελληνική Λέσχη Αυτοκινούμενων Τροχόσπιτων (ΕΛΑΤ) εξέφρασε την έντονη αντίθεσή της στη νέα νομοθεσία, χαρακτηρίζοντάς την αψυχολόγητη και καταστροφική για τον κλάδο. Η ΕΛΑΤ υποστηρίζει ότι ο νόμος ψηφίστηκε χωρίς επαρκή διαβούλευση και ενημέρωση των πολιτών, και ότι περιορίζει τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού που είναι δημοφιλείς σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες .
Επιπλέον, έχει ξεκινήσει συλλογή υπογραφών για την ακύρωση της συγκεκριμένης διάταξης, με τους υποστηρικτές να ζητούν τη θέσπιση λογικών και βιώσιμων κανόνων στάθμευσης και διαμονής για αυτοκινούμενα και τροχόσπιτα, καθώς και τη δημιουργία ειδικών χώρων προσωρινής στάθμευσης, γνωστών ως Camper Stop, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες .
Η νέα νομοθεσία για τη στάθμευση τροχόσπιτων στην Ελλάδα έχει προκαλέσει σημαντικές αντιδράσεις και προβληματισμούς. Ενώ το Υπουργείο Τουρισμού τονίζει την ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας, οι ιδιοκτήτες και χρήστες τροχόσπιτων ζητούν μεγαλύτερη ευελιξία και υποδομές που να υποστηρίζουν τον εναλλακτικό τουρισμό. Η εξέλιξη της κατάστασης θα εξαρτηθεί από τη διάθεση των αρμόδιων αρχών να επανεξετάσουν τη νομοθεσία και να βρουν μια ισορροπία μεταξύ προστασίας του περιβάλλοντος και υποστήριξης του τουρισμού με τροχόσπιτα.