Prosxoliki Ekpedefsi

Η Ελλάδα ουραγός στην προσχολική εκπαίδευση – Νέα προειδοποίηση από την Κομισιόν

Σε μια εποχή όπου η εκπαίδευση αποτελεί τον θεμέλιο λίθο της κοινωνικής προόδου και της οικονομικής ανάπτυξης, η πρώιμη παιδική ηλικία —και ιδίως η προσχολική εκπαίδευση— αναγνωρίζεται διεθνώς ως το πιο κρίσιμο στάδιο για τη διαμόρφωση των δεξιοτήτων, της συμπεριφοράς και της προσωπικότητας ενός παιδιού. Κι όμως, η Ελλάδα εξακολουθεί να παρουσιάζει σοβαρές υστερήσεις σε αυτό το νευραλγικό πεδίο. Η πρόσφατη προειδοποίηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έρχεται να υπενθυμίσει τις χρόνιες αδυναμίες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, φωτίζοντας τις προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες για ουσιαστική αλλαγή.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο της τελευταίας έκδοσης του «Education and Training Monitor», επανέφερε την ανησυχία για την Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι εξακολουθεί να υστερεί σημαντικά στην προσχολική εκπαίδευση — συγκεκριμένα για παιδιά ηλικίας 3 έως 6 χρόνων.

📊 Στοιχεία – συγκρίσεις

  • Το 2020, μόνο το 71,3 % των παιδιών ηλικίας 3–6 ετών παρακολούθησε προ-σχολική εκπαίδευση στην Ελλάδα, έναντι μέσου όρου 93 % στην ΕΕ, με εξαίρεση μόνο λίγες χώρες — π.χ. η Σλοβακία και η Ρουμανία — που εμφανίζουν χαμηλότερα ποσοστά.
  • Ο στόχος της ΕΕ είναι να φτάσει το 96 % συμμετοχή έως το 2030 .
  • Σε παιδιά ηλικίας 3 ετών, μόνο το 33 % παρακολουθούσε (έναντι 87,8 % του μέσου όρου ΕΕ) .

🏛 Παράγοντες της υστέρησης

  1. Έλλειψη υποδομών και προσωπικού: Πολλοί δήμοι δεν διαθέτουν επαρκείς βρεφονηπιακούς σταθμούς και νηπιαγωγεία – οι ελλείψεις εκτείνονται ακόμη, παρά κάποιες βελτιώσεις .
  2. Υποχρεωτική ένταξη από τα 4, όχι από τα 3: Η υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση εφαρμόζεται δύο χρόνια πριν την έναρξη του δημοτικού, άρα μόνο σε παιδιά ηλικίας 4–6 ετών, αφήνοντας εκτός το ηλικιακό γκρουπ των 3χρονων .
  3. Περιφερειακές και κοινωνικές ανισότητες: Διαπιστώνονται μεγάλες αποκλίσεις σε φτωχότερες ή απομακρυσμένες περιοχές, καθώς και προβλήματα συνδεδεμένα με την οικονομική δυνατότητα των οικογενειών .

Προσπάθειες για βελτίωση

  • Εθνικό Συμβούλιο για την Πρώιμη Εκπαίδευση & Φροντίδα συστάθηκε το 2022, με στόχο την παρακολούθηση και βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών .
  • Από το σχολικό έτος 2020–2021 εφαρμόζεται η υποχρεωτική φοίτηση για δύο χρόνια (4–6 ετών) σε δημόσια νηπιαγωγεία .
  • Άνοιξαν νέες θέσεις σε βρεφονηπιακούς και νηπιαγωγεία — συνέβαλαν στη σχετική αύξηση (+2,5 %) της συμμετοχής σε μόλις ένα έτος, αλλά η συνολική εικόνα παραμένει προβληματική .

Γιατί είναι σημαντικό;

  • Κοινωνικοποιητική και γνωστική ανάπτυξη: Έρευνες (Heckman και OECD) δείχνουν ότι προσχολική εκπαίδευση αυξάνει κατά ~30% την επίδοση στα μαθηματικά σε ηλικία 15 ετών και προσφέρει υψηλό οικονομικό όφελος σε όλη τη ζωή .
  • Μακροπρόθεσμο όφελος για το κράτος: Η άμεση οικονομική απόδοση για το δημόσιο από κάθε ευρώ που επενδύεται σε πρώιμη εκπαίδευση εκτιμάται στο 7–10 % ετησίως .

Επόμενα βήματα και προτάσεις

ΠεδίοΔράσεις που προτείνονται
ΥποδομέςΣύσταση πλήρους δικτύου βρεφονηπιακών σταθμών από το κράτος και τους Δήμους
ΠροσβασιμότηταΕπέκταση της υποχρεωτικής φοίτησης σε παιδιά 3–6 ετών
ΠοσοστώσειςΘέσπιση επιδόματος συμμετοχής για οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα
Εκπαιδευτικό προσωπικόΜαζικές προσλήψεις νηπιαγωγών και επιμόρφωση εκπαιδευτικών
Παρακολούθηση & ποιότηταΛειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου ως ενεργού μηχανισμού βελτίωσης

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβάλλεται να εντάξει επιπλέον συγκεκριμένες συστάσεις στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής εξαμηνιαίας διαδικασίας (European Semester) και στο πλαίσιο των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF).

Σύνοψη

  • Η Ελλάδα συνεχίζει να βρίσκεται στον πάτο της ΕΕ σε συμμετοχή παιδιών ηλικίας 3–6 ετών σε προσχολική εκπαίδευση.
  • Τα θετικά βήματα έως σήμερα (συστάσεις, συμβούλιο, επέκταση υποχρεωτικής φοίτησης) δεν αρκούν για επίτευξη των στόχων της ΕΕ.
  • Απαιτούνται έξυπνες και στοχευμένες πολιτικές σε συνδυασμό με χρηματοδότηση, πρόσληψη προσωπικού και συστηματική παρακολούθηση, ώστε να αποφευχθεί μακροπρόθεσμη υποβάθμιση της κοινωνικής συνοχής και της ποιότητας του ανθρώπινου κεφαλαίου.

Η αναβάθμιση της προσχολικής εκπαίδευσης δεν είναι πολυτέλεια – είναι ανάγκη. Η επένδυση στα πρώτα χρόνια της ζωής κάθε παιδιού επιστρέφει πολλαπλάσια σε μορφωμένους, κοινωνικά ώριμους και οικονομικά ενεργούς πολίτες. Η Ελλάδα δεν μπορεί να πορεύεται ως θεατής στην ευρωπαϊκή πορεία για ένα ποιοτικό, καθολικό και ισότιμο εκπαιδευτικό σύστημα. Η προειδοποίηση της Κομισιόν είναι μια ευκαιρία για δράση – και όχι απλώς άλλη μια γραφειοκρατική υποσημείωση.

Facebook
Twitter
LinkedIn