Kinisi30 4

Η Ελλάδα στον αστερισμό της κυκλοφορίας: Τι συμβαίνει σήμερα στους δρόμους των μεγάλων πόλεων

Καθώς η Ελλάδα διανύει τις πρώτες καυτές εβδομάδες του Ιουλίου, οι μεγαλουπόλεις δοκιμάζονται από ένα εκρηκτικό μείγμα αυξημένων μετακινήσεων, καύσωνα και κυκλοφοριακής συμφόρησης. Σήμερα, Τρίτη 8 Ιουλίου , η εικόνα που επικρατεί στους δρόμους αποτυπώνει με ακρίβεια τις καθημερινές δυσκολίες που βιώνουν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της πρωτεύουσας και των άλλων μεγάλων αστικών κέντρων. Η θερμοκρασία αγγίζει τους 42 βαθμούς σε πολλές περιοχές, ενώ η κυκλοφορία έχει ξεπεράσει τα συνήθη επίπεδα, με ουρές χιλιομέτρων, νευρικότητα, μικροατυχήματα και συνεχείς παρεμβάσεις από την Τροχαία.


Αθήνα: Η «καρδιά» του μποτιλιαρίσματος χτυπά στον Κηφισό

Η πρωτεύουσα βρίσκεται, όπως αναμενόταν, στο επίκεντρο του κυκλοφοριακού προβλήματος. Η σημερινή ημέρα χαρακτηρίζεται από πολύ αυξημένη κίνηση κυρίως στον Κηφισό, όπου από το πρωί, καταγράφηκαν ουρές χιλιομέτρων και μεγάλες καθυστερήσεις, ιδιαίτερα στην άνοδο προς τη Νέα Φιλαδέλφεια και την κάθοδο προς τον Πειραιά.

Η Λεωφόρος Κηφισίας υπήρξε επίσης ένας από τους πιο επιβαρυμένους άξονες, ειδικά στο τμήμα μεταξύ Χαλανδρίου και Αμπελοκήπων. Η κατάσταση επιδεινώθηκε από τροχαίο ατύχημα κοντά στο ύψος του Ψυχικού, το οποίο προκάλεσε επιπλέον συμφόρηση. Παρόμοια εικόνα παρουσιάζουν και οι Λεωφόροι Αλεξάνδρας, Μεσογείων, Συγγρού και Κατεχάκη, με καθυστερήσεις που κυμαίνονται από 25 έως και 40 λεπτά.

Το μποτιλιάρισμα δεν είναι πλέον απλώς ένα καθημερινό φαινόμενο· έχει μετατραπεί σε μόνιμη παθογένεια του αστικού ιστού, ενώ οι κάτοικοι κάνουν λόγο για μια κατάσταση που δυσχεραίνει σοβαρά την ποιότητα ζωής τους.

Θεσσαλονίκη: Κίνηση με παγίδες και εργοτάξια

Η Θεσσαλονίκη, αν και μικρότερη πληθυσμιακά, δεν υστερεί σε κυκλοφοριακά προβλήματα. Το σημερινό πρωινό κύμα κίνησης περιέλαβε τον Περιφερειακό (στο ύψος του Ευόσμου), την οδό Λαγκαδά και την οδό Εγνατία, ενώ εξίσου αυξημένη καταγράφηκε η ροή οχημάτων στην Καλαμαριά και τη Μαρτίου.

Η λειτουργία του μετρό της πόλης, έστω και σε πρώτη φάση, έχει δώσει κάποιες «ανάσες», κυρίως στο κέντρο, ωστόσο τα εργοτάξια που παραμένουν ενεργά λόγω της επέκτασης προς τη δυτική Θεσσαλονίκη συνεχίζουν να προκαλούν προβλήματα. Οι εργοταξιακές ζώνες σε συνδυασμό με την περιορισμένη δημοτική στάθμευση αυξάνουν την πίεση στους γύρω δρόμους.

Ο συνδυασμός υψηλών θερμοκρασιών και κυκλοφοριακής συμφόρησης δοκιμάζει την υπομονή των πολιτών, ενώ οι τοπικές αρχές εξετάζουν τη θέσπιση νέων ρυθμίσεων για την κυκλοφορία βαρέων οχημάτων εντός πόλης.

Πάτρα, Ηράκλειο και Λάρισα: Η εικόνα της επαρχίας

Αν και μικρότερης έντασης, και οι μεγάλες επαρχιακές πόλεις αντιμετωπίζουν τις δικές τους κυκλοφοριακές προκλήσεις.

Στην Πάτρα, η είσοδος της πόλης από την Αθηνών – Πατρών παρουσιάζει αυξημένο όγκο οχημάτων, ενώ καθυστερήσεις εντοπίζονται και στη Ζαΐμη και Κορίνθου. Το έργο ανάπλασης στο λιμάνι συνεχίζεται, και προκαλεί συχνά εκτροπές κυκλοφορίας.

Στο Ηράκλειο, οι θερμοκρασίες πάνω από τους 41°C οδήγησαν πολλούς κατοίκους στις κοντινές παραλίες, γεγονός που επιβάρυνε την έξοδο από το κέντρο προς την παραλιακή και τον δρόμο προς Αμμουδάρα. Παρότι η νέα Περιφερειακή οδός συμβάλλει στην καλύτερη διαχείριση των ροών, τα σημεία εισόδου–εξόδου παραμένουν προβληματικά.

Στη Λάρισα, το πρωινό κύμα μετακινήσεων κυμάνθηκε σε φυσιολογικά επίπεδα, ωστόσο μετά τις 14:00 παρατηρήθηκε αυξημένη κίνηση προς τα εξοχικά, εν όψει του αυριανού αργίας της Αγίας Κυριακής για την περιοχή.


Η θερμοκρασία που σήμερα σε πολλές περιοχές αγγίζει τους 42–43 βαθμούς Κελσίου δημιουργεί πρόσθετες προκλήσεις για την κυκλοφορία. Από την ταχύτερη φθορά των δρόμων και τα προβλήματα στα οχήματα (υπερθέρμανση, ελαστικά), μέχρι την κόπωση των οδηγών και την αυξημένη πιθανότητα ατυχημάτων, οι αρνητικές συνέπειες του καύσωνα είναι άμεσες.

Επιπλέον, το δίκτυο μέσων μαζικής μεταφοράς, ειδικά στην Αθήνα, λειτουργεί υπό πίεση. Οι συχνότητες των λεωφορείων μειώνονται το μεσημέρι λόγω υπερθέρμανσης κινητήρων, ενώ και οι επιβάτες διαμαρτύρονται για έλλειψη κλιματισμού σε ορισμένα βαγόνια τρένων και λεωφορείων.

Η σημερινή εικόνα δεν αποτελεί απλώς μια συγκυριακή πίεση, αλλά ένα μήνυμα για άμεση ανάγκη αλλαγής. Ήδη, η Περιφέρεια Αττικής ετοιμάζει την κατασκευή νέων εξόδων στον Κηφισό, ενώ το Υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει την πλήρη εφαρμογή ευφυών συστημάτων διαχείρισης κυκλοφορίας (C-ITS) εντός 2025.

Παράλληλα, ενισχύεται ο στόλος ηλεκτρικών λεωφορείων, ενώ προχωρά και η επαναξιολόγηση της καθημερινής ροής βαρέων οχημάτων στα αστικά δίκτυα.


Η 8η Ιουλίου αποδεικνύει για ακόμη μια φορά πως το κυκλοφοριακό πρόβλημα της χώρας μας δεν είναι μόνο τεχνικό αλλά και βαθιά κοινωνικό. Οι καθημερινές ώρες που χάνουν οι πολίτες στον δρόμο δεν περιορίζονται μόνο σε χρόνο, αλλά μεταφράζονται σε κόπωση, απώλεια ποιότητας ζωής, επαγγελματική ανασφάλεια και συχνά—σε κινδύνους για την υγεία.

Το μποτιλιάρισμα στην Αθήνα, η πίεση στο οδικό δίκτυο της Θεσσαλονίκης και οι εποχιακές «έξοδοι» από τις επαρχιακές πόλεις αποδεικνύουν την ανάγκη για μια συνολική στρατηγική μεταφορών, που θα περιλαμβάνει τόσο έξυπνη τεχνολογία όσο και ανθρώπινο σχεδιασμό. Οι λύσεις υπάρχουν. Το ζητούμενο είναι η βούληση να εφαρμοστούν άμεσα και συντονισμένα.

Η κυκλοφορία δεν αφορά μόνο τους οδηγούς· αφορά την καθημερινή ζωή όλων μας.

Facebook
Twitter
LinkedIn