Kinisi Attiki Odo

Κίνηση-πολυπλοκότητα σε Αθήνα & Θεσσαλονίκη: Πλοήγηση στην κυκλοφοριακή πραγματικότητα της ημέρας

Σήμερα, τα μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδας, και ιδιαίτερα η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, βρίσκονται αντιμέτωπα με έντονη κυκλοφοριακή πίεση. Αν και το καλοκαίρι τυπικά φέρνει μείωση στην καθημερινή κίνηση, φέτος το τουριστικό κύμα και εξελίξεις σε βασικούς οδικούς άξονες διαμορφώνουν μία εικόνα αυξημένης συμφόρησης, που ξεπερνά τις συνήθεις θερινές τάσεις.

H Αθήνα σήμερα: θερμές συνθήκες και καθημερινή συμφόρηση

Αν και η συνολική κίνηση στην Αττική εμφανίζει μείωση περίπου 30% σε σχέση με τις αρχές Ιουλίου, σύμφωνα με την ανάλυση του Κίμων Λογοθέτη, η κατάσταση στο κέντρο της Αθήνας παραμένει επιβαρυμένη λόγω του αυξημένου τουριστικού φορτίου.

Κατά τις πρωινές ώρες, το λιμάνι του Πειραιά και οι γύρω δρόμοι, όπως η Εθνάρχου Μακαρίου, εμφανίζουν συνεχή συμφόρηση, αποτέλεσμα της κινητικότητας επιβατών και φορτηγών. Το ίδιο ισχύει και στον Φαληρικό Όρμο, από τον κόμβο Μ. Ασίας έως την περιοχή της Αλίπεδου.

Παρά τη γενική πτώση στην κίνηση, ο Κηφισός παρουσιάζει ακόμα μεγάλα προβλήματα: στην άνοδο από Ρέντη προς Ν. Φιλαδέλφεια και στην κάθοδο από τις Τρεις Γέφυρες προς το Περιστέρι υπάρχει έντονη κυκλοφοριακή επιβράδυνση. Μετακινήσεις σε λεωφόρους όπως Συγγρού, Αμαλίας, Βασιλίσσης Σοφίας, Βασιλίσσης Όλγας, Αρδηττού και Βούρβαχη συνεχίζουν να επιβαρύνονται από το τουριστικό ρεύμα και την προσωρινή μετακίνηση λεωφορείων και ΜΜΜ.

Η Βασιλίσσης Όλγας παραμένει κλειστή και έχει προκαλέσει ανακατανομή της συγκοινωνίας στους γύρω δρόμους, με τουριστικά λεωφορεία να χρησιμοποιούν εναλλακτικές διαδρομές, εξωθώντας την κυκλοφορία σε άλλες οδούς — το άνοιγμα μέρους αυτής της οδού αναμένεται τον Οκτώβριο και προσδοκάται να ανακουφίσει την κατάσταση in.gr.

Η έξοδος των αδειούχων και ο Κηφισός που δεν ησυχάζει

Τις ημέρες αυτές κορυφώνεται η έξοδος των αδειούχων του Ιουλίου, γεγονός που επιτείνει τη συμφόρηση αποκλειστικά στους «ρεύματα εξόδου»: στον Κηφισό, στην Αττική Οδό και στη λεωφόρο Κηφισίας, καταγράφονται μεγάλες καθυστερήσεις. Για παράδειγμα, στο ρεύμα προς Ελευσίνα η καθυστέρηση ξεπερνά τα 30 λεπτά (από τον κόμβο Ανθούσας έως Μεταμόρφωση), ενώ στο ρεύμα προς Λαμία φτάνει τα 10–15 λεπτά και προς Αεροδρόμιο περίπου 15–20 λεπτά από τη Μεταμόρφωση μέχρι την Πεντέλη.

Επιπλέον, μία καραμπόλα με εμπλοκή τριών οχημάτων και μοτοσικλέτας στην Ιερά Οδό (στο ύψος της οδού Χαρτεργατών) έχει επιτείνει την επιβράδυνση στη ροή, με τραυματία και δυσκολία στη διεξαγωγή της κυκλοφορίας.


Θεσσαλονίκη: live εικόνα και κρίσιμα σημεία συμφόρησης

Αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη, τα κεντρικά σημεία και ο Περιφερειακός οδικός δακτύλιος εμφανίζουν αυξημένη κυκλοφοριακή πίεση. Δημοσιεύματα επισημαίνουν την ανάγκη χρήσης live χαρτών και εφαρμογών (όπως Drive Thess και Google Maps), για την παρακολούθηση της κατάστασης σε πραγματικό χρόνο.

Παρά τις αναμενόμενες θερινές «ανάσες», η αύξηση των αδειούχων και η μετακίνηση φορτηγών και αστικών λεωφορείων δημιουργεί δυσκολίες τόσο στο κέντρο της πόλης όσο και στην περιφερειακή οδό.


Η ανάλυση από ειδικούς δείχνει ότι η γενική μείωση της κυκλοφορίας είναι αποτέλεσμα των θερινών αδειών, αλλά δεν διασφαλίζει την ομαλή ροή σε περιοχές με υψηλή τουριστική δραστηριότητα ή συγκέντρωση εμπορευματικών μεταφορών. Η Αθήνα δεν ξεκουράζεται· η συγκέντρωση φορτηγών στον Ασπρόπυργο και στον Βοτανικό, καθώς και οι μόνιμοι περιορισμοί στον Κηφισό, εξακολουθούν να επιβαρύνουν την κατάσταση.

Σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, η χρήση εφαρμογών για live ενημέρωση συστήνεται ως απαραίτητη, καθώς χωρίς τέτοια εργαλεία, οι οδηγοί δεν μπορούν να εκτιμήσουν τις καθυστερήσεις σε πραγματικό χρόνο.


Η 25η Ιουλίου ξεχωρίζει ως ενδεικτική ημέρα του καλοκαιριού: παρά τη γενική μείωση της κίνησης λόγω των αδειών, η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη συνεχίζουν να βιώνουν έντονη συμφόρηση στις κεντρικές αρτηρίες τους. Η έξοδος των αδειούχων, η εμπορευματική δραστηριότητα, αλλά και οι κυκλοφοριακές παρεμβάσεις (όπως στην Βασ. Όλγας ή την Πατρών – Κορίνθου) δημιουργούν συνθήκες που απαιτούν επαγρύπνηση από τους οδηγούς, παρακολούθηση live χαρτών και μεγαλύτερη υπομονή.

Καθώς οι υποδομές μένουν σταθερές και οι ανάγκες αυξάνονται, η ισορροπία μεταξύ μείωσης της κυκλοφορίας και περιορισμών σε βασικούς άξονες δεν έχει ευκολίες. Το μόνο βέβαιο είναι πως αυτή η στάση προς την καθημερινή πίεση θα διαρκέσει μέχρι την έναρξη έργων ανακούφισης – ελπιδοφόρος μήνας ο Οκτώβριος.

Facebook
Twitter
LinkedIn