Kinisi.17.9

Κυκλοφοριακή έκρηξη στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας: Μποτιλιαρίσματα, τροχαία και προκλήσεις.

Καθώς η καθημερινότητα επιστρέφει στους γνωστούς φρενήρεις ρυθμούς του φθινοπώρου, οι ελληνικές μεγαλουπόλεις σήμερα, 17 Σεπτεμβρίου, βυθίζονται για ακόμη μία φορά στο χάος της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Η εικόνα είναι γνώριμη αλλά εξίσου ανησυχητική: οχήματα ακινητοποιημένα για δεκάδες λεπτά, κορναρίσματα που αντηχούν σε κάθε γωνιά του αστικού ιστού, οδηγοί παγιδευμένοι σε πολύωρες καθυστερήσεις. Στους βασικούς οδικούς άξονες των Αθηνών, της Θεσσαλονίκης και άλλων μεγάλων πόλεων επικρατεί ένα κυκλοφοριακό έμφραγμα που αποκαλύπτει με δραματικό τρόπο τις παθογένειες του συστήματος μεταφορών της χώρας.


Η σημερινή εικόνα στην Αττική: Οδικός λαβύρινθος χωρίς έξοδο

Στην Αττική, η κατάσταση από το πρωί είναι δραματική. Ο Κηφισός, ίσως ο πιο νευραλγικός άξονας του Λεκανοπεδίου, βρίσκεται σε κόκκινο συναγερμό, με μποτιλιαρίσματα που ξεπερνούν τα 12 χιλιόμετρα και στις δύο κατευθύνσεις. Ένα τροχαίο ατύχημα στο ύψος της Λεωφόρου Αθηνών δημιούργησε φραγμό στη ροή των οχημάτων, με συνέπεια ουρές που επεκτάθηκαν σε βάθος χρόνου και χιλιομέτρων. Παράλληλα, στην Αττική Οδό σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις, ειδικά στο ρεύμα προς το Αεροδρόμιο, καθώς και στην έξοδο προς Λαμία, όπου οι οδηγοί χρειάστηκε να περιμένουν έως και 20 λεπτά.

Το κέντρο της Αθήνας δεν έχει καλύτερη τύχη. Λεωφόροι όπως η Κηφισίας, η Κατεχάκη, η Μεσογείων και η Συγγρού εμφανίζουν έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα, με τα φανάρια να γίνονται παγίδα αντί να προσφέρουν διέξοδο. Σημείο αιχμής αποτελεί η λεωφόρος Κηφισίας στο ύψος του Ερυθρού Σταυρού, όπου σημειώθηκε καραμπόλα πέντε οχημάτων, επιτείνοντας το πρόβλημα. Το αποτέλεσμα είναι εκατοντάδες οδηγοί να παραμένουν εγκλωβισμένοι, με τον χρόνο μετακίνησής τους να πολλαπλασιάζεται και την ψυχολογική κόπωση να κορυφώνεται.

Η Θεσσαλονίκη «υποφέρει» σιωπηλά

Στη Θεσσαλονίκη, αν και η κυκλοφορία δεν έφτασε τα επίπεδα πανικού της πρωτεύουσας, η κατάσταση είναι μακριά από ιδανική. Η Περιφερειακή Οδός καταγράφει αυξημένες καθυστερήσεις, ιδίως τις πρωινές και απογευματινές ώρες, ενώ και οι βασικοί άξονες της πόλης – όπως η Εγνατία, η Λαγκαδά και η Τσιμισκή – εμφανίζουν σημαντικά σημεία συμφόρησης. Οι οδηγοί βρίσκονται αντιμέτωποι με συχνές στάσεις και χαμηλές ταχύτητες, με τη μέση διάρκεια μετακίνησης να αυξάνεται κατά 30% σε σύγκριση με μια κανονική ημέρα.

Ενισχυτικά στη δυσφορία λειτουργεί και η περιορισμένη δυνατότητα ελιγμών στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, καθώς η πόλη διαθέτει λιγότερες λωρίδες κυκλοφορίας και στενότερους δρόμους. Αν και δεν υπήρξαν σοβαρά τροχαία συμβάντα, η έλλειψη εναλλακτικών διαδρομών και η υψηλή συγκέντρωση οχημάτων καθιστούν τη μετακίνηση δύσκολη και κουραστική.

Οι υπόλοιπες μεγάλες πόλεις: Παρόμοια μοτίβα με τοπικές ιδιαιτερότητες

Στην Πάτρα, το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στην περιοχή του Αγίου Ανδρέα, στην Ακτή Δυμαίων και στην έξοδο προς την Περιμετρική, όπου το αυξημένο φορτίο από το λιμάνι και η επιστροφή των φοιτητών έχουν επιβαρύνει ιδιαίτερα την κίνηση. Οι οδηγοί αναφέρουν σημαντική καθυστέρηση κατά τις ώρες αιχμής, ειδικά γύρω από το Πανεπιστήμιο και τον σταθμό του Προαστιακού.

Στο Ηράκλειο Κρήτης, η πόλη δοκιμάζεται από τις εργασίες συντήρησης που βρίσκονται σε εξέλιξη σε βασικούς οδικούς άξονες. Οι περιορισμοί στην κυκλοφορία έχουν προκαλέσει έντονη συμφόρηση στην 62 Μαρτύρων, καθώς και στην εθνική οδό προς Αλικαρνασσό. Οι οδηγοί αναφέρουν έντονη κούραση από την καθημερινή ταλαιπωρία και ζητούν άμεσες παρεμβάσεις αποσυμφόρησης.

Στη Λάρισα και στον Βόλο, η κατάσταση είναι ηπιότερη, αν και δεν λείπουν τα σημεία με αυξημένη συμφόρηση, ειδικά κοντά σε σχολικά συγκροτήματα και νοσοκομεία. Η επανέναρξη των σχολείων έχει προσθέσει πίεση στις τοπικές αρτηρίες, ενώ σε περιοχές όπως η Γιάννουλη και η Νέα Ιωνία παρατηρούνται έντονα μποτιλιαρίσματα κατά τις πρωινές ώρες.

Live η κίνηση στους δρόμους.


Η σημερινή εικόνα στους δρόμους των μεγάλων ελληνικών πόλεων δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας: το κυκλοφοριακό πρόβλημα αποτελεί ένα από τα πιο σοβαρά και ανεπίλυτα ζητήματα του αστικού τοπίου. Οι οδηγοί βρίσκονται καθημερινά αντιμέτωποι με ένα άγχος που δεν οφείλεται μόνο στη βιασύνη του σύγχρονου τρόπου ζωής, αλλά και σε ένα σύστημα μετακινήσεων που δεν ανταποκρίνεται πλέον στις ανάγκες του παρόντος.

Η έλλειψη επαρκούς οδικού σχεδιασμού, η υποβάθμιση των δημόσιων μεταφορών, τα κακοσχεδιασμένα εργοτάξια, αλλά και η ανεπαρκής κυκλοφοριακή αγωγή, συνθέτουν ένα εκρηκτικό μίγμα. Αν κάτι κατέδειξε η σημερινή ημέρα, είναι πως ο χρόνος είναι πλέον ένα πολύτιμο αγαθό που σπαταλιέται σε ουρές, φανάρια και ακινητοποιημένα οχήματα. Το ερώτημα που τίθεται δεν είναι μόνο πότε θα αποσυμφορηθούν οι δρόμοι, αλλά πώς θα σχεδιάσουμε ένα βιώσιμο μέλλον μετακινήσεων για τους κατοίκους των ελληνικών πόλεων.

Facebook
Twitter
LinkedIn