Kinisi.17.9

Μέρα κινητοποιήσεων και… κυκλοφοριακού χάους

Στην καρδιά του φθινοπώρου και ενώ οι αυξημένες ανάγκες των πολιτών για μετακίνηση έρχονται ξανά στο προσκήνιο, η 1η Οκτωβρίου φαίνεται πως θα μείνει χαραγμένη στη μνήμη ως «η μέρα της αναστάτωσης στους δρόμους και τα μέσα μεταφοράς». Η σχεδιαζόμενη πανελλαδική απεργία, υπό την αιγίδα των συνδικαλιστικών οργανώσεων (ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ), συνεπικουρούμενη από ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και άλλους φορείς του τομέα των μεταφορών, έχει δημιουργήσει ατμόσφαιρα έντασης και αβεβαιότητας. Πώς θα επηρεαστεί η κίνηση στα μεγάλα αστικά κέντρα;

Η εικόνα της κίνησης στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις (πρωινές ώρες)

  • Σε ζωντανή παρακολούθηση φαίνεται πως ο Κηφισός «παραλύει», με 12 χλμ ουρά και καθυστερήσεις που αγγίζουν τα 40 λεπτά για το τμήμα Μεταμόρφωσης – Λ. Αθηνών.
  • Η Αττική Οδός καταγράφει σημαντικές καθυστερήσεις, ενώ και στο κέντρο των Αθηνών η ροή των οχημάτων εξελίσσεται με ένταση.
  • Δήλωση από τα τοπικά ΜΜΕ περιγράφει πιέσεις και σε λεωφόρους όπως η Κηφισίας, η Κατεχάκη και το ρεύμα προς το αεροδρόμιο.
  • Άλλες ελληνικές πόλεις δεν επισημαίνονται ακόμη με τόσο έκδηλα προβλήματα, όμως το εκ των πραγμάτων ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην Αθήνα λόγω της συγκέντρωσης των μετακινήσεων και της πυκνότητας του οδικού δικτύου.

Παρά τις προβλέψεις για διακοπές μέσων μεταφοράς, η κυκλοφοριακή συμφόρηση παραμένει — εν μέρει εξαιτίας της συνήθους “πίεσης της πρωινής Ωρας αιχμής” και εν μέρει λόγω των πληροφοριών για πιθανές διακοπές.

Άλλες μεγάλες πόλεις / περιφερειακά αστικά κέντρα

Θεσσαλονίκη

  • Στη Θεσσαλονίκη, οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ έχουν ανακοινώσει ότι τα λεωφορεία θα κυκλοφορούν μόνο με προσωπικό ασφαλείας και σε περιορισμένο αριθμό δρομολογίων.
  • Σχετικά με το Μετρό Θεσσαλονίκης, έχει δημοσιοποιηθεί ότι τέσσερις σταθμοί θα είναι κλειστοί καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας (οι συρμοί θα διέρχονται χωρίς να σταματούν σε αυτούς).
  • Πέραν τούτου, το πλήρες δίκτυο σιδηροδρόμων (εθνικό, προαστιακό) αναστέλλει δρομολόγια εξαιτίας της συμμετοχής των σιδηροδρομικών στην 24ωρη απεργία.
  • Η κινητοποίηση, δε, συνοδεύεται από κάλεσμα για συγκέντρωση / πορεία που έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει το πρωί, στην πλατεία Καμάρα ή/και στα Χαυτεία, ενδεικτικά για ώρα 10:30 – 11:00.

Συνολικά, η Θεσσαλονίκη αναμένεται να παρουσιάσει έντονη πίεση στα δημόσια μέσα και στο οδικό δίκτυο, ειδικά όταν οι πολίτες θα προσπαθήσουν να προσεγγίσουν τα κέντρα των συγκεντρώσεων.

Η επέκταση της απεργιακής κινητοποίησης πέραν της πρωτεύουσας υπογραμμίζει το εύρος της κοινωνικής δυσαρέσκειας. Όσο κι αν οι λεπτομέρειες της κίνησης και της συμφόρησης θα διαφέρουν από πόλη σε πόλη (αναλόγως του πλέγματος των ΜΜΜ, του αστικού σχεδιασμού, της εξάρτησης από το οδικό δίκτυο), σε όλες τις μεγάλες πόλεις τουλάχιστον:

  • Η οδική κυκλοφορία αναμένεται να επιβαρυνθεί σημαντικά (λόγω λιγότερων εναλλακτικών, περισσότερων αυτοκινήτων και φορτίων από τα δρομολόγια που «πέφτουν»).
  • Οι πολίτες θα χρειάζεται να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο τις ανακοινώσεις των τοπικών συγκοινωνιακών φορέων — για ρυθμίσεις, τροποποιήσεις και έκτακτες οδηγίες.
  • Τα μέτρα προσωπικής ευελιξίας (π.χ. τηλεργασία, μετακίνηση εκτός αιχμής) θα παίξουν ρόλο-κλειδί για το πώς «θα αντέξει» η καθημερινότητα σε κάθε πόλη.

Προβλέψεις και σενάρια για τη συνέχεια της ημέρας

  • Αν τεθούν σε εφαρμογή τα προγραμματισμένα μέτρα απεργίας (λεωφορεία, μετρό, τρόλεϊ, τρένα, πλοία), οι εναλλακτικές μετακινήσεις θα επιβαρυνθούν ασφυκτικά. Οδήγηση με αυτοκίνητο — όποτε εφικτό — θα γίνει προνομιακό μονοπάτι, αυξάνοντας όμως περαιτέρω το κυκλοφοριακό φόρτο.
  • Σε περιοχές όπου τα μέσα μαζικής μεταφοράς αποτύχουν να λειτουργήσουν, πολλές υπηρεσίες και οργανισμοί ενδέχεται να εφαρμόσουν «ευέλικτη ώρα προσέλευσης» ή τηλεργασία για να αποσυμφορήσουν τον κυκλοφοριακό φόρτο.
  • Η σκληρότητα των χρεώσεων του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που μόλις τέθηκε σε ισχύ (13 Σεπτεμβρίου 2025), προσθέτει έναν επιπλέον παράγοντα “φόβου” για τους οδηγούς που σκέφτονται να ρισκάρουν: οι επαναλαμβανόμενες παραβάσεις πλέον θα φέρουν αυξημένες κυρώσεις και συσσωρευτικά “βαριά μπόνους” σε πρόστιμα και αφαίρεση διπλώματος.

Συνεπώς, η 1η Οκτωβρίου μπορεί να εξελιχθεί σε έναν “χρονικό σταθμό” για τις αστικές μετακινήσεις στη χώρα — είτε ως ημέρα μεγάλου χάους είτε ως ένα «πείραμα» μετατροπής των ρυθμών ζωής σε αστικά κέντρα.

Ας παρακολουθήσουμε με προσοχή τις επόμενες ώρες — και ας ελπίσουμε ότι η 1η Οκτωβρίου δεν θα αφήσει ως κύρια ανάμνηση την παράλυση, αλλά τη σκέψη για ένα καλύτερο και πιο λειτουργικό μέλλον στην κυκλοφορία των πόλεων.

Facebook
Twitter
LinkedIn