Το Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής που έχουν πραγματοποιηθεί στην πόλη, με σκοπό την αναβάθμιση των μεταφορών και την εξυπηρέτηση των πολιτών. Η κύρια γραμμή, μήκους 9,6 χιλιομέτρων, είναι σχεδιασμένη με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, προσφέροντας σύγχρονες και ταχύτερες συγκοινωνίες.

Η κύρια γραμμή του Μετρό περιλαμβάνει 13 σταθμούς που εκτείνονται από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία. Οι σταθμοί έχουν σχεδιαστεί για να συνδέουν σημαντικές περιοχές της Θεσσαλονίκης, όπως το κέντρο της πόλης, τις πανεπιστημιακές εγκαταστάσεις και τα νοσοκομεία.
Η διαδρομή περιλαμβάνει:
- Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός: Σημαντικό κόμβο για συνδυασμένες μεταφορές με τρένα και λεωφορεία.
- Βενιζέλου και Αριστοτέλους: Σταθμοί στην καρδιά της πόλης, που εξυπηρετούν χιλιάδες κατοίκους και επισκέπτες καθημερινά.
- Πανεπιστήμιο: Κρίσιμος σταθμός για φοιτητές και προσωπικό.
- Παπαναστασίου και Ανατολικά: Σύνδεση με πυκνοκατοικημένες γειτονιές.

Η διάκριση μεταξύ αστικής και περιαστικής ζώνης στη Θεσσαλονίκη καθορίζει την τιμολόγηση των εισιτηρίων και τις επιλογές μετακίνησης ανάμεσα στις περιοχές αυτές. Από την 1η Δεκεμβρίου 2024, οι τιμές και τα είδη κομίστρων θα είναι ως εξής:
Τιμές Εισιτηρίων για Κάθε Ζώνη
- Αστική Ζώνη:
- Βασικό εισιτήριο αστικής ζώνης χρονικής διάρκειας 70 λεπτών: 0,60€.
- Πακέτο 10+1 βασικών εισιτηρίων αστικής ζώνης (χρονικής διάρκειας 70 λεπτών/εισιτήριο): 5,80€.
- Περιαστική Ζώνη:
- Βασικό εισιτήριο περιαστικής ζώνης διάρκειας χρονικής διάρκειας 70 λεπτών: 0,80€.
- Πακέτο 10+1 βασικών εισιτηρίων περιαστικής ζώνης (χρονικής διάρκειας 70 λεπτών/εισιτήριο): 7,80€.
- Σημείωση: Ο κάτοχος βασικού εισιτηρίου περιαστικής ζώνης (0,80 €) μπορεί να χρησιμοποιήσει το ίδιο εισιτήριο για γραμμές της αστικής ζώνης, εντός χρονικού διαστήματος των 70 λεπτών.
- Ειδικές Λεωφορειακές Γραμμές:
- Εισιτήριο για γραμμές Αεροδρομίου, express ή πολιτιστικές διαδρομές: 2€ (ανεξαρτήτως ζώνης).
Οι ειδικές λεωφορειακές γραμμές είναι οι Χ1 (αεροδρομίου), Χ2 (αεροδρομίου) και η Πολιτιστική Γραμμή (αρ.50).
- Ημερήσιο Εισιτήριο:
- Εισιτήριο απεριορίστων διαδρομών διάρκειας 24 ωρών (εξαιρούνται οι ειδικές γραμμές): 2,50€.
- Μειωμένο Κόμιστρο
- Για τους δικαιούχους μειωμένου κομίστρου (π.χ. φοιτητές, ΑμεΑ, πολύτεκνοι, συνταξιούχοι άνω των 65 ετών, άνεργοι κ.λπ.), οι τιμές καθορίζονται στο 50% της αρχικής τιμής. Εξαίρεση αποτελεί το ημερήσιο εισιτήριο απεριορίστων διαδρομών, για το οποίο δεν προβλέπεται έκπτωση.
Oι Θεσσαλονικείς, θα μπορούν να κάνουν χρήση του μετρό, χωρίς να πληρώσουν εισιτήριο από το Σάββατο (30/11) έως και την Τρίτη (3/12).
Ο σχεδιασμός των σήραγγων
Η ύπαρξη δύο ανεξάρτητων σήραγγων μονής τροχιάς προσφέρει ασφάλεια και ευελιξία στις διαδρομές. Κάθε σήραγγα εξυπηρετεί ένα συγκεκριμένο ρεύμα κυκλοφορίας, μειώνοντας τον κίνδυνο καθυστερήσεων και βλαβών.

Οι σήραγγες έχουν κατασκευαστεί με σύγχρονη τεχνολογία, εξασφαλίζοντας αντοχή σε σεισμικές δονήσεις, ένα κρίσιμο στοιχείο για την περιοχή της Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, η μελέτη περιλαμβάνει πρόβλεψη για μελλοντικές επεκτάσεις.
Ο νέος χάρτης συγκοινωνιών
Το Μετρό Θεσσαλονίκης αναμένεται να λειτουργήσει σε συνδυασμό με τις υφιστάμενες αστικές συγκοινωνίες, δημιουργώντας έναν ενιαίο χάρτη μεταφορών:
- Ενίσχυση των λεωφορειακών γραμμών για τη σύνδεση απομακρυσμένων περιοχών με τους σταθμούς του Μετρό.
- Δημιουργία περιφερειακών κόμβων: Η σύνδεση του Μετρό με ΚΤΕΛ και άλλες γραμμές διευκολύνει τους ταξιδιώτες.
- Ψηφιακή εφαρμογή για τον προγραμματισμό μετακινήσεων και την παρακολούθηση των δρομολογίων σε πραγματικό χρόνο.
Το έργο στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη με διάφορους τρόπους:
- Μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
- Μειωμένες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, λόγω της μείωσης της χρήσης Ι.Χ.
- Ταχύτερες μετακινήσεις, με εκτιμώμενη διάρκεια 15 λεπτών από άκρη σε άκρη.
- Αύξηση του τουριστικού ενδιαφέροντος: Οι επισκέπτες θα έχουν γρήγορη πρόσβαση στα μνημεία και τα αξιοθέατα.
Παρά τις προοπτικές, το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί χωρίς προκλήσεις. Καθυστερήσεις και υπερβάσεις κόστους έχουν προκαλέσει ανησυχίες, ενώ οι αρχαιολογικές ανασκαφές στους σταθμούς δημιούργησαν πολυετή διακοπή. Ωστόσο, οι αρμόδιοι φορείς διαβεβαιώνουν ότι το έργο βρίσκεται στο τελικό στάδιο.
Η πρόβλεψη για επέκταση προς Καλαμαριά και Δυτική Θεσσαλονίκη δημιουργεί ελπίδες για ακόμη μεγαλύτερη κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι απλώς ένα μέσο μεταφοράς. Αντιπροσωπεύει ένα άλμα προς τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη της πόλης, δίνοντας στους κατοίκους και τους επισκέπτες τη δυνατότητα να κινούνται εύκολα, γρήγορα και με ασφάλεια. Η λειτουργία του αναμένεται να αλλάξει ριζικά τον τρόπο που ζει και μετακινείται η πόλη.