Τη Τετάρτη, έληξε η δεκαήμερη απεργία των ναυτεργατών στον διάδρομο Πάτρα–Ηγουμενίτσα–Ιταλία, μετά από συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), με τη στήριξη μεγάλων πλοιοκτητών όπως η Attica Group και η Grimaldi.
Η κινητοποίηση των ναυτεργατών ξεκίνησε στις 16 Ιουνίου, με κύρια αιτήματα την ενίσχυση των πληρωμάτων και οικονομικά θεσμικά μέτρα για τη γραμμή αυτών των σημαντικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων. Η ένταση κορυφώθηκε τις τελευταίες ημέρες, ενώ η απεργία παρέμεινε σε ισχύ χωρίς ο ΣΕΕΝ να προσφύγει στη δικαιοσύνη.
Το σώμα της συμφωνίας
Η τελική συμφωνία περιλαμβάνει τα εξής σημεία (όπως αυτά ανακοινώθηκαν από ΣΕΕΝ και ΠΕΝΕΝ:
- Ενίσχυση πληρωμάτων
Βάσει της συλλογικής σύμβασης της ΠΝΟ που είχε συμφωνηθεί στις 4 Ιουνίου 2025, προβλέπεται αύξηση του αριθμού των μελών στα πληρώματα στα πλοία της γραμμής. - Δυνατότητα προσωρινής απόλυσης – ναυτολόγησης
Ορίζεται ότι οι πλοίαρχοι μπορούν να απολύουν εργαζόμενο λόγω άδειας και, με καταγραφή στο ναυτικό φυλλάδιο, να τον επαναναυτολογούν όταν επιστρέφει από άδεια. - Ελάχιστος αριθμός φορτηγών οχημάτων & επίδομα
Θεσπίζεται κατώτατος αριθμός φορτηγών ανά πλοίο, σύμφωνα με τη χωρητικότητα, ώστε να εξασφαλίζεται καταβολή επιδόματος χειρισμού · απέχμασης.
Τα παραπάνω μέτρα δεν ακυρώνουν τη συμφωνία ΠΝΟ–ΣΕΕΝ που υπογράφηκε στις 25 Απριλίου και δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ.
Η πορεία της απεργίας
- Από τις 16 Ιουνίου έως και την 9η μέρα, η λεγόμενη «μετωπική σύγκρουση» δεν εμπόδισε την ΠΕΝΕΝ να συνεχίσει την απεργία, χωρίς να προκληθούν δικαστικές επιπλοκές.
- Την 9η ημέρα (24 Ιουνίου), οι ακτοπλόοι υπέβαλαν αντιπρόταση, την οποία η ΠΕΝΕΝ συζήτησε σε συνέλευση και την αποδέχτηκε ως βάση για διαπραγμάτευση.
- Την 10η ημέρα (25 Ιουνίου), πραγματοποιήθηκε ευρεία συνάντηση μέσα στο πλοίο Superfast III με τη συμμετοχή Attica Group, ΠΕΝΕΝ, και ΣΕΕΝ. Εκεί παρουσιάστηκε η ολοκληρωμένη πρόταση για πρώτη φορά και εγκρίθηκε από τους απεργούς.
- Η ΠΕΝΕΝ χαρακτήρισε τη λήξη της απεργίας ως «νίκη με το κεφάλι ψηλά», αποδίδοντάς την ως υπέρβαση απέναντι στους εφοπλιστές, την κυβέρνηση και τους μηχανισμούς κράτους.
Με το τέλος της 10ήμερης απεργίας, οι ναυτεργάτες επιστρέφουν στην εργασία, έχοντας επιτύχει αλλαγές σε θεσμικά και οικονομικά ζητήματα. Η συμφωνία θεωρείται ορόσημο για το συνδικαλιστικό κίνημα, καθώς καταδεικνύει τις δυνατότητες πίεσης και κινητοποίησης στον χώρο της ναυτιλίας.
Τώρα, μένει να εφαρμοστεί το πρακτικό μέρος της συμφωνίας και να διαπιστωθεί αν οι δεσμεύσεις σε θέματα πλήρωσης πλοίων, θεσμοθετημένων επιδομάτων και κανόνων εργασίας θα γίνουν αυστηρά σεβαστές.