Οι δρόμοι των ελληνικών πόλεων σήμερα ξεκίνησαν με τον κλασικό καθημερινό γρίφο: χιλιάδες οχήματα σε ακινησία, αναμονή που μετριέται όχι σε λεπτά, αλλά σε “κρυμμένες ώρες”. Δεν πρόκειται για μια ημέρα αιφνιδιασμού, αλλά για ένα προδιαγεγραμμένο «μπουκωμένο» από την πρώτη στιγμή πρωινό της Δευτέρας. Η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και άλλες μεγάλες πόλεις δείχνουν πως η αστική ζωή παραμένει παγιδευμένη ανάμεσα σε δρόμους που ήταν κάποτε ανοικτοί αρτηρίες — και σήμερα είναι «κλεμμένες» από την κίνηση.
Η κατάσταση στην Αθήνα
Κρυμμένος… Κηφισός και Λεωφόρος Αθηνών
Το πρωί της Δευτέρας, τα ρεύματα του Κηφισού θυμίζουν… παρκινγκ: οχήματα σε ουρές εκατοντάδων μέτρων τόσο στην άνοδο όσο και την κάθοδο. Η κατάσταση επεκτείνεται και στη λεωφόρο Αθηνών (από Χαϊδάρι έως Ασπρόπυργο).
Επιβαρυμένοι δρόμοι εντός Αττικής
Απροσπέλαστοι παραμένουν οι άξονες Λ. Κηφισίας, Λ. Ελευθερίου Βενιζέλου (Ηλιούπολη–Καρέα), Λ. Βασ. Σοφίας, Κωνσταντίνου, Βασ. Αμαλίας και Σταδίου. Το κέντρο μετατρέπεται σε «τοίχος» κυκλοφορίας, όπου η κίνηση συνθλίβει οδηγούς και επιβάτες.
Πειραιάς και Ποσειδώνος
Μεγάλη πίεση επικρατεί και στους δρόμους γύρω από το λιμάνι του Πειραιά, ενώ η Λεωφόρος Ποσειδώνος (Αλίμου–Καραϊσκάκη, ρεύμα προς Πειραιά) κινείται με χαμηλές ταχύτητες.
Αττική Οδός
Η Αττική Οδός στο ρεύμα προς Αεροδρόμιο και Ελευσίνα παρουσιάζει σημάδια συμφόρησης — ιδιαίτερα στο ύψος Κηφισίας, Πλακεντίας, ενώ αναφέρονται και αργές διελεύσεις στον κόμβο Αεροδρομίου.
Θεσσαλονίκη & άλλες πόλεις
Παρά το γεγονός ότι τα νεότερα στοιχεία για την κίνηση στη Θεσσαλονίκη σήμερα δεν είναι διαθέσιμα, γνωρίζουμε πως βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλα έργα σε οδικά δίκτυα, όπως η αύξηση λωρίδων στην A16/A24 και νέα ανυψωμένα τμήματα της περιφερειακής, προκειμένου να μειωθεί η συμφόρηση.
Άλλα αστικά κέντρα (Πάτρα, Ηράκλειο κ.ά.) εμφανίζουν πιέσεις σε κύριους άξονες, ωστόσο σήμερα κυρίως η Αθήνα μονοπωλεί τις ειδησεογραφικές αναφορές — αφήνοντας έμμεσες παραπομπές σε υπόλοιπα δίκτυα που «τρέχουν» έργα ανακούφισης.
Τι φταίει — και τι έρχεται
Οι κυκλικές (επαναλαμβανόμενες) συμφόρησεις στις βασικές λεωφόρους πηγάζουν από τη συνδυαστική δράση: αυξημένου όγκου κίνησης, ελλείψεων σε παράκαμψεις/παραδρόμους, καθώς και έργων υποδομών που είτε δεν έχουν ολοκληρωθεί, είτε υλοποιούνται με καθυστερήσεις.
Στην Κρήτη, η βόρεια αρτηρία ΒΟΑΚ έχει σημαντικές αναβαθμίσεις σε εξέλιξη — αλλά ενώ βελτιώνουν το μέλλον, στο σήμερα οι οδηγοί εξακολουθούν να βιώνουν συμφόρηση σε τμήματα.
Στη Θεσσαλονίκη, ο σχεδιασμός για νέες λωρίδες και γέφυρες φιλοδοξεί να δώσει ανάσα — όμως για τις καθημερινές συνθήκες η σημερινή εικόνα δείχνει την πόλη «υπόγεια» σε ασφυκτικό δαχτυλίδι ειδικά τις ώρες αιχμής.
Μια ίδια καθημερινή και ακόμη δεν έχουν σπάσει οι αλυσίδες της συμφόρησης. Η Αθήνα παραμένει «κολλημένη» γύρω από Κηφισό, κέντρο, Πειραιά· η Θεσσαλονίκη εργάζεται αλλά πιέζεται. Οι λύσεις απαιτούν ολοκλήρωση έργων — ΒΟΑΚ, περιφερειακή Θεσ/νίκης, παράκαμψη στον Κηφισό — όμως για τους οδηγούς το 2025 αρχίζει και τελειώνει με υπομονή.
Η εικόνα της κυκλοφορίας σήμερα είναι η υπενθύμιση ότι οι πόλεις αναπνέουν σπάνια ελεύθερα — χρειάζονται σχεδιασμό, επενδύσεις και σωστή εφαρμογή. Πριν πραγματοποιηθούν οι υποσχέσεις, όμως, οι οδηγοί παλεύουν σε ουρές και… αναμονή.