Ένα ακόμη ανησυχητικό περιστατικό που συνδέεται με την επικίνδυνη διάδοση διαδικτυακών challenges έρχεται στο φως από την Πάτρα. Ένας 13χρονος μαθητής νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της πόλης, με κάταγμα στο κρανίο, ύστερα από συμμετοχή σε viral πρόκληση του TikTok, η οποία φέρεται να τον έθεσε σε θανάσιμο κίνδυνο.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες από αστυνομικές πηγές και το νοσοκομείο, ο 13χρονος –μαθητής γυμνασίου– επιχείρησε να μιμηθεί ένα από τα τελευταία επικίνδυνα challenges που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, γνωστό και ως “Skull Breaker Challenge” ή παραλλαγή του. Το συγκεκριμένο challenge περιλαμβάνει απρόβλεπτες και βίαιες κινήσεις που οδηγούν τον συμμετέχοντα σε πτώση προς τα πίσω, χωρίς τη δυνατότητα προστασίας του κεφαλιού του.
Ο μαθητής χτύπησε στο πίσω μέρος του κεφαλιού του με μεγάλη δύναμη, πέφτοντας αναίσθητος στο έδαφος, ενώ φίλοι του κατέγραφαν το περιστατικό με τα κινητά τους.
Στο νοσοκομείο με σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις
Ο νεαρός μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο Καραμανδάνειο Νοσοκομείο Παίδων της Πάτρας και ακολούθως διακομίστηκε στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ρίου, όπου υποβλήθηκε σε εξετάσεις που έδειξαν κάταγμα κρανίου και αιμάτωμα. Η κατάσταση της υγείας του κρίνεται σταθερή αλλά σοβαρή, ενώ οι γιατροί παρακολουθούν στενά τυχόν επιπλοκές.
Η οικογένεια του παιδιού βρίσκεται σε σοκ, ενώ έχει ήδη διαταχθεί αστυνομική έρευνα για το πώς συνέβη το περιστατικό, αν υπήρξε υποκίνηση από άλλα παιδιά, και αν υπάρχουν ποινικές ευθύνες.
Το φαινόμενο των “viral προκλήσεων” – Παιδιά σε κίνδυνο
Το περιστατικό αυτό δεν είναι το πρώτο, ούτε μοναδικό. Τα τελευταία χρόνια, πλατφόρμες όπως το TikTok έχουν γίνει πεδίο εμφάνισης αμέτρητων “προκλήσεων” (challenges), ορισμένες από τις οποίες έχουν αποδειχθεί θανάσιμες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα:
- Blackout challenge: Παιδιά επιχειρούν να προκαλέσουν λιποθυμία μέσω ασφυξίας.
- Benadryl challenge: Λήψη υπερβολικής δόσης αντιισταμινικών με σκοπό παραισθήσεις.
- Skull Breaker challenge: Δύο άτομα ρίχνουν επίτηδες τρίτο άτομο με αποτέλεσμα σοβαρούς τραυματισμούς.
Η συγκεκριμένη υπόθεση της Πάτρας αναζωπυρώνει την ανησυχία γονέων, εκπαιδευτικών και ψυχολόγων για τη διαρκή έκθεση των παιδιών σε επικίνδυνα διαδικτυακά πρότυπα, την έλλειψη ελέγχου περιεχομένου, αλλά και την ανάγκη ενίσχυσης της ψηφιακής παιδείας στα σχολεία.
Τι λένε οι ειδικοί
Η παιδοψυχολόγος Δρ. Ελένη Αντωνίου δηλώνει στο ρεπορτάζ μας:
«Τα παιδιά και οι έφηβοι δεν έχουν πλήρως ανεπτυγμένο τον μετωπιαίο λοβό, ο οποίος σχετίζεται με την κρίση και τον έλεγχο παρορμήσεων. Γι’ αυτό και είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στη μίμηση προκλήσεων που υπόσχονται “φήμη” ή “αποδοχή”. Οι πλατφόρμες πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη και να περιορίσουν τέτοια επικίνδυνα περιεχόμενα».
Αντίστοιχα, η καθηγήτρια Πληροφορικής και ψηφιακής ασφάλειας Μαρία Γαλάνη επισημαίνει:
«Είναι επιτακτική ανάγκη τα σχολεία να εντάξουν τη ψηφιακή αγωγή ως βασικό πυλώνα εκπαίδευσης. Το διαδίκτυο δεν είναι απλώς εργαλείο – είναι περιβάλλον. Και αυτό το περιβάλλον πρέπει να γίνει ασφαλές για τα παιδιά».
Παρέμβαση της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος
Μετά τον τραυματισμό του 13χρονου, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος έχει ξεκινήσει έρευνα προκειμένου να εντοπίσει το σχετικό βίντεο, καθώς και το αν το challenge αυτό κυκλοφορεί ευρέως μεταξύ εφήβων στην Ελλάδα. Σύμφωνα με πηγές, δεν αποκλείεται να ανοίξει φάκελος για διασπορά επικίνδυνου περιεχομένου στο διαδίκτυο.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς
- Συζήτηση με τα παιδιά χωρίς φόβο αλλά με επιχειρήματα.
- Ενημέρωση για τα trending challenges.
- Περιορισμός της χρήσης των social media.
- Παρακολούθηση του περιεχομένου που καταναλώνουν.
- Εμπιστοσύνη και ανοιχτοί δίαυλοι επικοινωνίας.
Το περιστατικό στην Πάτρα δεν αποτελεί απλό “ατύχημα” αλλά καμπανάκι κινδύνου. Ζούμε σε μια εποχή όπου τα παιδιά συναγωνίζονται σε επικίνδυνα “παιχνίδια” για λίγα likes, με την κοινωνία να στέκεται συχνά αμήχανη μπροστά στη δύναμη του ψηφιακού κόσμου.
Το ζητούμενο πλέον δεν είναι μόνο η πρόληψη, αλλά η συνολική επαναπροσέγγιση της σχέσης παιδιών και τεχνολογίας, με συνεργασία όλων: πολιτείας, σχολείων, κοινωνίας και –φυσικά– των ίδιων των γονέων.
(Μπορείτε να διαβάσετε σχετικό άρθρο εδώ)